Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Uzbekistański rynek makaronu

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Jacek Michalski | 2017-03-27 07:56:10
informacja

Informacja

Przyzwyczajenia kulinarne mieszkańców Uzbekistanu zapewniają lokalnym producentom makaronu stabilny popyt i stopniowe, systematyczne zwiększanie wielkości produkcji. Wg dostępnych danych, w 2015 r. produkcja makaronu w Uzbekistanie wzrosła o 4,4%, przewiduje się, że wzrost produkcji w 2016 roku był na podobnym poziomie.

Jednocześnie, w porównaniu z 2010 r. o 11% wzrosła liczba firm produkujących makaron. Wg Państwowego Komitetu ds. Statystyki Republiki Uzbekistanu na koniec 2014 r. ich ilość wynosiła 433. O ile w 2012 r. miał miejsce gwałtowny wzrost liczby producentów makaronu, o tyle w następnym okresie odnotowano spadek ich liczby. W tym samym okresie czasu wielkość produkcji makaronu wzrosła: o 13,9% w 2013 r. i o 15,5% w 2014 r. Potwierdza to jego rosnącą jakość oraz opanowanie rynku przez silniejsze firmy.

Obecnie większość przedsiębiorstw produkujących makaron znajduje się w obwodzie Fergańskim i w rejonie Taszkentu. Ich wyroby są sprzedawane w obwodach na terenie całego kraju (do 80% makaronu), na które przypada duża część konsumpcji tego produktu; pozostałe 20% sprzedawane jest w Taszkencie. (Tabela nr 1)

Tabela nr. 1edytuj opis zdjęcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzbekistańscy producenci makaronu są skoncentrowani na średnim segmencie cenowym. Około 93% zapotrzebowania na makaron pokrywa produkcja krajowa i niewiele mniej niż 7% – import. Jest to jeden z niewielkiej liczby segmentów uzbekistańskiego rynku, które mogą pochwalić się stabilnie wysokim wskaźnikiem popytu i lojalności konsumentów wobec miejscowych producentów. Z tego względu uzbekistańskie firmy produkujące makaron są w większym stopniu zainteresowane rynkiem krajowym niż produkcją na eksport. Dla porównania, podczas gdy - mimo niewielkiego segmentu rynku (7%) - import makaronu do Uzbekistanu wykazuje minimalny wzrost, w eksporcie makaronu z Uzbekistanu widoczny jest gwałtowny spadek, który w latach 2010-2014 wyniósł 90,7%, w tym w latach 2013-2014 - 68,9%. Zmniejszeniu uległa również liczba eksporterów uzbekistańskiego makaronu: z czterech w 2012 roku do dwóch w 2014 roku.

Przy stałym wzroście udziału produkcji krajowej w rynku makaronu w Uzbekistanie, w dalszym ciągu obecny jest makaron importowany. Wynika to głównie z zapotrzebowania na makaron klasy premium, głównie w Taszkiencie przez konsumentów indywidualnych i restauracje typu włoskiego.

Wskaźniki finansowe sprzedaży makaronu w Uzbekistanie pokazują gwałtowny wzrost dochodów netto w 2013 r. (161.082,9 mln UZS), co wiązać należy ze znacznym wzrostem liczby producentów na początku 2012 r. Dalsza stabilizacja liczby przedsiębiorstw produkujących makaron doprowadziła do zmniejszenia dochodów netto (w 2014 r. – 146.928,9 mln UZS). Od tego czasu ma miejsce powolny, ale stały wzrost dochodów ze sprzedaży makaronu.

W II kwartale 2016 r. uzbekistańskie Centrum Badań Ekonomicznych przeprowadziło badanie mające na celu określenie preferencji konsumentów - mieszkańców Taszkentu. Respondenci o różnym statusie społecznym (pracownicy najemni/urzędnicy - 42%, studenci - 29%, gospodynie domowe - 22% oraz przedsiębiorcy - 7%) doszli do wniosku, że makaron – znajomy i popularny produkt wśród lokalnych konsumentów jest spożywane w prawie każdej rodzinie, ze względu na łatwość przygotowania, sytość, walory smakowe i przystępną cenę. (Tabela nr. 2)

Tabela nr. 2edytuj opis zdjęcia

 

 

Wg badań, w pierwszej piątce preferencji konsumenckich znalazło się spaghetti (24,6% respondentów), „nitki” (13,1%), „rurki” i „spirale” (po 8,2%). Ostatnimi czasy zaczęły zdobywać popularność także tzw. „gniazda” (6,6%), „motyle” i „kolanka” (po 5,9%). Zjawisko to można wyjaśnić aktywną propagandą wyszukanych przepisów kulinarnych, np. wśród użytkowników Facebooka. (Tabela nr. 3)

Tabela nr. 3edytuj opis zdjęcia

 

 

Dzięki dywersyfikacji rynku makaronu, modernizacji cyklu technologicznego i wdrażaniu receptur znanych producentów, w zachowaniu uzbekistańskich konsumentów zaszły duże zmiany. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru makaronu, kupujący uważnie sprawdzają jakość prezentowanego na półkach towaru, jego przeznaczenie i możliwość wykorzystania w daniach specjalnych. W rezultacie, aby zaspokoić gusta kupujących, wiodący uzbekistańscy producenci oferują około 40-50 rodzajów makaronu.

Przywołane powyżej badania rynku określiły także preferencje brandowe mieszkańców Taszkentu. Na pierwszym miejscu znalazła się marka „Makfa” (36,2% konsumentów), następnie „Makiz” (18,8%) i „Barilla” (15,9%). W ciągu ostatnich 5 lat wyraźnie zwiększyło się zapotrzebowanie na makaron „z wyższej półki”, co świadczy zarówno o przesunięciu preferencji kupujących w stronę zdrowej żywności, jak też o wzroście dochodów ludności.

Większość respondentów kupuje makaron raz w miesiącu (38%), 30% - 2-3 razy w miesiącu i jedynie 9% - raz w tygodniu i częściej. Jak wynika z badań, ostatnią grupę stanowią głównie robotnicy budowlani i studenci, dysponujący ograniczonym czasem i środkami finansowymi oraz ceniący szybkość przygotowania i sytość posiłków. Oczywiście, w tym przypadku mowa jest o makaronie średniej klasy. (Tabela nr. 4)

Tabela nr. 4edytuj opis zdjęcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Częstotliwość zakupów w dużym stopniu zależy także od wielkości opakowań. Najpopularniejszym opakowaniem makaronu są paczki 500 gr i 1 kg. Popyt na makaron sprzedawany na wagę - mimo niskich cen – stale się zmniejsza. Makaron na rynku kupuje 7% respondentów wobec 93%, którzy wolą kupować go w supermarketach i sklepach w pobliżu domu. Makaron na wagę, zazwyczaj w ilości 1-2 kg, kupują najczęściej małe rodziny (o niskich dochodach) i studenci wychodzący z założenia, że analogiczne wyroby w opakowaniach kosztują drożej.

Na wybór marki makaronu w 54% przypadków ma wpływ jego smak, w 27% - zachowanie kształtu podczas gotowania, w 7% - wiarygodność kraju producenta i w 4% - cena. (Tabela nr .5)

Tabela nr. 5edytuj opis zdjęcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powyższe tendencje prowadzą do dalszego spadku udziału sprzedaży makaronu na wagę, gorszej jakości na rzecz wzrostu produkcji, sprzedaży i konsumpcji makaronu klasy średniej i premium. Uzasadnione jest oczekiwanie wzrostu popytu na produkty w średnich i wyższych segmentach cenowych.

 

Opracowanie:

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP

Taszkent, marzec 2017 r.